Jesteś tutaj:Blogi Kraków pierwszą stolicą Polski!? A w Gnieźnie cisza!
środa, 05 grudnia 2018 22:33

Kraków pierwszą stolicą Polski!? A w Gnieźnie cisza! Wyróżniony

  mn

17 komentarzy

  • Link do komentarza wilk czwartek, 13 grudnia 2018 02:35 napisane przez wilk

    Dodam jeszcze,że GDY Gniezno było już na tamte pogańskie czasy potężnym grodem,w państwie Siemomysła czy Lestka to w miejscu......dzisiejszego POznania ......rósł........tatarak,ewentualnie pląsały leśne nimfy albo strzygi !!!!

  • Link do komentarza pytajnik środa, 12 grudnia 2018 22:42 napisane przez pytajnik

    My tu se gadu gadu, a ja pytam, czy prezydent miasta wystosował już pismo do producenta filmu?

  • Link do komentarza PierwszaStolicaPlskiGniezno niedziela, 09 grudnia 2018 09:34 napisane przez PierwszaStolicaPlskiGniezno

    Civitas Schinesghe pierwsza spisana oficjalnie nazwa państwa Mieszka I pochodząca z roku 991/992. Nazwa ta została użyta w dokumencie Dagome iudex. W dokumencie tym, spisanym po łacinie, Mieszko oddaje swoje państwo pod papieską opiekę. "Państwo Gnieźnieńskie", według Dagome iudex, obejmuje Pomorze oraz ziemie Polan, Kujawian, Mazowszan i Lędzian, natomiast poza jego terytorium znajdują się Grody Czerwieńskie, Ziemia Krakowska, Morawy, południowa część Śląska (pomiędzy Odrą a Sudetami), Milsko i Łużyce, które to ziemie przyłączył do Polski książę Bolesław I Chrobry.

  • Link do komentarza miejscowy sobota, 08 grudnia 2018 13:34 napisane przez miejscowy

    Prof. dr hab. Tomasz Jurek z Instytutu Historii PAN podkreśla, że nie ma pewności, czy pierwsze biskupstwo było poznańskie a nie misyjne i czy biskup, który został posłany do Polan, i który tutaj założył siedzibę, stał się biskupem diecezji poznańskiej. Skoro uczeni mają wątpliwości, to dlaczego lansuje się tezę o wyższości Poznania nad Gnieznem i na jakiej podstawie?

  • Link do komentarza wilk sobota, 08 grudnia 2018 02:18 napisane przez wilk

    Na poważnie,pani Kućka -Krenz,niby profesor,lansuje tezę o stołeczności POznania,TYLKO na podstawie wykopania jakiegoś ........kamienia........ i łączy to z chrzcielnicą czy czymś podobnym nie określonym do dziś i do tego ma poparcie oczywiście poznańskich włodarzy,mediów i pseudo pismaków i dlatego ostatnio od kilkunastu lat forowane jest zjawisko zwane stołecznością tego miasta !!! Nasze władze wtedy trochę przespały i teorie spiskowe pani Kućki-Krenz poszły w świat,lecz dobrze,że wśród historyków,badaczy i archeologów jej teorie szybko podupadły i teraz owa pani jest trochę.....wyśmiewana !!!! A przypomnę tylko ,iż GNIEZNO,było drugim miastem po Kaliszu wymienionym w dokumentach zachowanych,o państwie piastowskim,a nawet KSIĄŻĘ (to dla pani poseł z N czy teraz nie wiadomo skąd , Kluski-Hening),Mieszko I na podstawie dokumentu "Dagome Iudex" podawał do stolicy Apostolskiej,nazwę swego państwa,jako PAŃSTWO GNIEŹNIEŃSKIE,a NIE poznańskie ,czy krakowskie,czy lednickie,czy kaliskie!!!!!!!! Dlatego pierwszych PIĘCIU KRÓLÓW POLSKI koronowało się w GNIEŹNIE,a nie w POznaniu,Krakowie czy gdzieś tam i dopiero król WŁADYSŁAW ŁOKIETEK w 1320 r, jako pierwszy koronował się w Krakowie !!!! DLATEGO,cieszy mnie,że w GNIEŹNIE powstały POMNIKI pierwszych KRÓLI ,może w miejscach niezbyt nieraz okazałych ( bo przy tym tandetnym gmachu dworca PKP) niezbyt pasuje pomnik ,nb dosyć ładny !!! Jeszcze bym chciał,aby powstał bardzo okazały pomnik Mieszka i Dąbrówki ,razem ,jak stoją czy trzymając się za ręce klęczą itp,który,myślę,iż byłby takim symbolem przejścia pogaństwa w chrześcijaństwo na całe ówczesne państwo do dnia dzisiejszego !!!!

  • Link do komentarza patriota lokalny sobota, 08 grudnia 2018 00:07 napisane przez patriota lokalny

    Wykopanie z ziemi jakiejś skorupy nie daje żadnych podstaw do tego, by ogłosić Poznań pępkiem świata.

  • Link do komentarza regionalista piątek, 07 grudnia 2018 19:23 napisane przez regionalista

    Nawet profesorka z Poznania, która od kilku lat lansuje swoją teorię na temat ważności Poznania nie jest pewna swojej tezy, bowiem twierdzi, że nie wiadomo gdzie pochowano Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Twierdzi ona zresztą, że na ten temat nie ma źródeł. Jak sama mówi, można jedynie przypuszczać z dużym prawdopodobieństwem, że pierwszych piastowskich władców pochowano raczej w poznańskiej katedrze, co w odniesieniu do Bolesława Chrobrego odnotowały XIII-wieczne źródła. W kaplicy pałacowej natomiast być może pochowano Dobrawę. To są jednak tylko spekulacje. Zatem trudno na spekulacjach tworzyć historię. Gniezno jest, było i będzie pierwszą stolicą Polski i każde kolejne władze powinny robić wszystko, by tę historyczna tezę podtrzymywać.

  • Link do komentarza wilk piątek, 07 grudnia 2018 13:58 napisane przez wilk

    Proponuję Gniezno nazwać stolicą LEMING GRADU albo samym Leming gradem!!!! Wybory to udowodniły !!!

  • Link do komentarza Vegatermik piątek, 07 grudnia 2018 12:36 napisane przez Vegatermik

    Tak więc pamiętajcie krakowianie, że to do Gniezna między 7 a 15 marca 1000 roku przybył po raz pierwszy cesarz, a był nim Otton III, aby uświetnić gród Lecha wiążąc boski potestas u grobu św. Wojciecha z mocą ziemskiej władzy Bolesława Chrobrego. Włożył tedy Otton III swój cesarski diadem na głowę Bolesława i podarował kopię włóczni św. Maurycego. W ten sposób docenił rangę przywódcy Polan, którego ukoronowano 18 kwietnia 1025 roku w czasie Wielkanocy.

  • Link do komentarza szperacz czwartek, 06 grudnia 2018 21:14 napisane przez szperacz

    Według profesora Andrzeja Buki, w świetle wyników zarówno starszych, jak i nowszych badań to Gniezno było miejscem, wokół którego skupiła się budowa zrębów państwa. Tezę tę wspiera liczba podjętych tam inicjatyw i przedsięwzięć, które znamy dzięki badaniom archeologicznym. W II poł. X w. Piastowie zdecydowali się na znaczne poszerzenie granic grodu i wzniesienie wokół niego potężnych obwarowań. Te działania zapewniły mu zdaniem badaczy główną pozycję w porównaniu z innymi ośrodkami w Wielkopolsce, które nie mogły pochwalić się tak wielkimi przedsięwzięciami gospodarczymi i obronnymi. Wielu historyków doszukiwało się świadectwa gnieźnieńskiego prymatu także w jednym z najbardziej tajemniczych dokumentów w dziejach Polski, zwanym Dagome iudex. Przekazywał on państwo Mieszka pod opiekę Stolicy Apostolskiej i zdaniem wielu badaczy podawał pierwszą oficjalną nazwę kraju: civitas Schinesghe. Pochodząca z 991 lub 992 roku formuła odczytywana była jako ziemia lub państwo gnieźnieńskie lub szczecińskie. Zdaniem filologów analiza językowa nie pozostawia jednak wątpliwości, że w nomenklaturze „Schinesgne” nie ma nic zagadkowego i odnosi się ona do Gniezna.

  • Link do komentarza student historii czwartek, 06 grudnia 2018 20:40 napisane przez student historii

    Może Gniezno nie miało wtedy tego miana stolicy Polski, ale na pewno i to jest niezbicie udowodnione, że pełniło rolę stołeczną. Bo w przeciwnym razie niby dlaczego w Gnieźnie, skoro nie miało by takiego znaczenia, koronowaliby się pierwsi władcy Polski? Ci, którzy to kwestionują po prostu sa fałszerzami historii!

  • Link do komentarza menażeria czwartek, 06 grudnia 2018 14:57 napisane przez menażeria

    Panie radny, przecież ci w Gnieźnie takich filmów wcale nie oglądają. Oni mają inne priorytety:-( Gdzie u nich historia, skoro oni zainstalowali na każdym rogu króliki nie mające żadnego powiązania z królewskim miastem!

  • Link do komentarza Rom czwartek, 06 grudnia 2018 14:44 napisane przez Rom

    Być może nikt w Gnieźnie widział tego filmu? Może gnieźnieńscy historycy są tak zadufani w sobie, że uznali, że nie warto narażać się , tylko komu?
    Przecież w najstarszych dokumentach znajdujących się w Europie nasze państwo figuruje pod nazwą"Państwo Gnieźnieńskie"
    Swoją drogą twórcy filmu wykazali się niewiedzą, dyletanctwem i, co tu dużo mówić, głupotą.

  • Link do komentarza mieszkaniec Pierwszej Stolicy Polski czwartek, 06 grudnia 2018 11:38 napisane przez mieszkaniec Pierwszej Stolicy Polski

    Rozumiem, ze Gniezno było ością w gardle za komuny, bo jako pierwsza stolica Polski była ostoją chrześcijaństwa Polski. Ale teraz? Takie błędy? Patronat prezydenta Polski Jest OK, ale kancelaria prezydenta pewnie nawet nie wie, że tak się zakłamuje historię naszego kraju.

  • Link do komentarza wyborca czwartek, 06 grudnia 2018 11:18 napisane przez wyborca

    Wielka szkoda, ze pan Pawel Kaminski nie zostal prezydentem Gniezna.

  • Link do komentarza Paweł Kamiński czwartek, 06 grudnia 2018 10:38 napisane przez Paweł Kamiński

    Oczywiście mamy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przepraszam za pomyłkę. Pozdrawiam.

  • Link do komentarza Vegatermik czwartek, 06 grudnia 2018 09:22 napisane przez Vegatermik

    W końcu ktoś zareagował na ten merytoryczny błąd!
    Wielu osobom zależało na tym, aby obniżyć rangę naszego narodowego święta i oto są przykłady.
    Zwłaszcza, że zostały „przemycone” w tak ważnych dla Polaków chwilach… wstyd!
    Gniezno mierzi, bo tu są korzenie naszej narodowej świadomości.
    Jeśli ktoś odetnie korzenie to reszta uschnie.
    Obecnie dzieci w szkołach podstawowych i przedszkolach prezentują większy stopień zaangażowania patriotycznego.

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane